Dacă diferența dintre mindset și heartset se bazează în principal pe direcția spre care se concentrează fiecare (exterior vs. interior), același lucru e valabil și atunci când căutăm idei. Dar de ce ne-ar interesa sursa și drumul pe care căutăm idei? Simplu. Pentru că rezultatele vor fi extrem de diferite, în funcție de unghiul din care privim.
Conceptul clasic de brainstorming e excelent pentru tot ceea ce ține de găsirea de soluții pentru probleme. E incredibil de util pentru „cartografierea” soluțiilor logice. Ne ajută să generăm o mulțime de idei și le examinăm pentru a le alege pe cele mai bune.
Genul asta de brainstorming e însă teribil de ineficient pentru setarea de obiective și priorități, în special dacă vorbim de cele mari, din imaginea de ansamblu a vieții. E nepractic pentru acele țeluri care țin de bunăstare și împlinire. Motivul? Obiectivele, prin natura lor, sunt emoționale. Partea logică a creierului nu poate distinge diferența de valoare dintre spălatul pe dinți și ajutorul oferit unei alte persoane.
Obiectivele au nevoie de emoție și pasiune.
Cum evaluezi opțiunile
Diferența primordială dintre brainstorming și heartstorming stă în fulgerul de emoție pe care îl generează fiecare. Brainstorming-ul rezolvă probleme și vine cu soluții practice, dar heartstorming-ul explorează idei și obiective în plan personal.
Uite un exemplu bun. A face doar brainstorming la vârsta de 18 ani, pentru a-ți alege o carieră, e o atitudine greșită. Ai lua în calcul doar partea logică a ecuației – eficiența, practicalitatea, impactul.
Însă împlinirea nu stă doar în cifre.
Pentru a evalua opțiuni din lista de heartstorming, caută amploare emoțională. Caută pasiune, entuziasm, absurditate, teamă, conexiune, joacă. Caută idei care îți ridică nivelul de energie și care te îndeamnă să acționezi. Caută idei care te-ar putea speria sau de care să fii rușinat. Observă care idei tind să îți atragă atenția, chiar dacă par ridicole.
Caută micile indicii.
Dar dacă niciuna dintre ideile tale nu generează astfel de emoții? E perfect în regulă. Societatea ne învață să fim obedienți, să fim parte din zgomot și să ne înăbușim autenticitatea.
Concluzia
Devenim adulți și tindem să luăm totul în serios din ce în ce mai mult. Uităm să ne jucăm. Uităm să privim realitatea din alte unghiuri.
Copiii tind să fie foarte buni la heartstorming. Întreabă un copil ce își dorește să fie când va deveni mare sau întreabă un copil ce își dorește drept cadou. Apoi ascultă răspunsurile. Ce observi? Brainstorming sau heartstorming?
Vei auzi, poate, răspunsuri copleșitoare, ilogice sau nepractice, dar entuziasmate și cu o puternică amploare emoțională. Copiii sunt extrem de conectați la sinele lor și la dorințele lor.
Concluzia?
Caută idei altfel.