idei, principii, strategii, gânduri

Cum să faci echipă în business

C

În 2014 am lansat prima platformă educațională din portofoliul Marsilian și tot atunci am creat entitatea juridică ce avea să încaseze veniturile din vânzările online. Partenerul meu în această epopee care se apropie de aniversarea de 7 ani e chiar fratele meu — Dragoș. În perioada aceea locuiam împreună, citeam aceleași cărți, ascultam aceeași muzică și alergam aceleași maratoane. Anii au trecut, iar personalitățile noastre s-au transformat în direcții puțin diferite, însă business-ul a crescut exponențial.

În timpul facultății de medicină am citit foarte multe cărți de business, dezvoltare personală și biografii. Două lucruri îmi rămăseseră în minte pe subiectul acesta: 1) succesul înseamnă să angajezi oameni mai deștepți ca tine și 2) caută parteneri diferiți, ca să vă completați reciproc lipsurile.

Până în 2017, când mi-am luat concediu fără plată de la spital și am început să mă concentrez mai mult pe business, noi ne jucam de-a afacerile. Anul acela e important în timeline pentru că e ultimul an în care am adus „bani de acasă” pentru dezvoltare și e primul an în care am generat un profit suficient de interesant ca să explorăm și mai mult.

Nu fusesem atent la micile nuanțe ale relaționării, nu aveam încă angajați și nici nu știam încotro ne îndreptam. Știam doar că trebuia să vindem mai mult și să învățăm cât mai mult — pentru că niciunul dintre fondatori nu avea o pregătire formală în business.

La ce să te uiți când cauți un partener de afaceri

Nu am avut niciodată un conflict serios cu Dragoș. Am avut puncte de vedere opuse, mici discrepanțe la nivel de ideologie și planificare, dar mereu am ajuns la un consens.

Au fost momente de tensiune până să înțelegem faptul că nu trebuie să luăm personal feedback-ul primit sau până să înțelegem că abilitățile diferite și modul opus de a vedea uneori lucrurile reprezintă un avantaj. Momentele acelea le-am dezamorsat rapid.

Viziunea și viitorul companiei pe termen lung au cântărit mereu mai mult.

Eu sunt mereu orientat spre oameni și emoție, Dragoș e orientat spre cifre și exactitate. Nu suntem unul mai bun ca celălalt, suntem doar diferiți, ne completăm lipsurile și ne tragem de mânecă atunci când greșim. Avem un „radar” mult mai mare decât în situația în care am fi avut același tip de personalitate.

Doi oameni care gândesc la fel nu își văd slăbiciunile. Au multe blind spots.

Despre asta e vorba — caută oameni care îți completează lipsurile.

Valori, calități și ideologii

Înainte de orice, un partener ar trebui să fie pe aceeași lungime de undă cu tine la nivel de viziune. Mai departe, pasiunea e un ingredient cheie. Expertiza se poate dezvolta în timp, însă viziunea și pasiunea sunt greu de creat dacă nu există.

EQ

Cea mai bună alegere când cauți un partener de afaceri (sau pentru alt proiect) este să iei în calcul nivelul de EQ (inteligență emoțională). Un partener cu EQ mare e mai valoros ca un partener cu IQ imens.

Motivul e simplu — poți să angajezi oricând un superstar cu IQ mare pentru operațiuni sau partea tehnică, dar esența într-un parteneriat este capacitatea de a relaționa cu succes, deci ai nevoie de EQ. Ca să mă exprim altfel, în funcție de circumstanțe, un street smart e mai bun ca un book smart atunci când cauți un partener cu rol executiv.

Pe aceeași notă, ai nevoie de EQ în celălalt partener ca să navighezi apele tulburătoare ale conflictelor (care vor apărea cu siguranță).

Flexibilitate

Mai departe, cea mai importantă „abilitate” într-un parteneriat (de orice tip) e flexibilitatea. Trebuie să lași loc de manevră celuilalt atunci când vrea să acționeze într-o direcție unde are mai multă expertiză sau experiență. În aceeași direcție, flexibilitatea înseamnă și compromisuri atunci când e cazul.

Valori comune

Cele mai puternice valori comune ar trebui să fie adevărul, proactivitatea, respectul, încrederea, transparența, învățarea continuă și onestitatea.

De evitat

Cea mai toxică tendință este dorința unuia dintre parteneri de a-și impune punctul de vedere sau de a domina — fără a privi lucrurile în ansamblu. Un om care nu își „trage” valoarea din exterior, un om cu încredere de sine va avea o doză de echilibru și va pune mereu rațiunea pe primul loc.

De evitat sunt oamenii care caută validare constantă în exterior, cei care au își schimbă brusc temperamentul (mood swings) și cei care nu respectă deadline-urile. Sunt multe alte red flags în ecuație, dar astea trei sunt cheie.

În final

Un partener de business de cursă lungă vine cu beneficii incredibile pe termen lung. Poți construi mai mult, mai eficient, mai rapid și mai bine atunci când o faci în colaborare cu un partener.

Mereu e cineva „de gardă”.

În cazul nostru, Marsilian nu ar fi ajuns atât de departe dacă nu ar fi avut doi fondatori. Au fost momente critice când ne-am motivat reciproc și multe momente care ne-au scos din zona de confort. Per total, suma abilităților noastre a generat un randament mult mai mare decât ar fi făcut-o separat.

Concluzia e următoarea — în business, 1 plus 1 face mai mult de 2 atunci când ai partenerul potrivit.



Adaugă un comentariu

idei, principii, strategii, gânduri