
Sunt două tipuri de oameni pe planeta asta: cei care iau lumea de-a gata, trăind din inerție și cei care se uită în societate, văd lipsurile și apoi construiesc. Alte două nume pentru aceste categorii ar fi: non-antreprenorii și antreprenorii. Sau consumatorii și creatorii. Distincția e la nivel de mindset.
Antreprenorii rezolvă probleme și sunt experți în a găsi soluții pentru a umple un gol. Dacă un antreprenor analizează piața și vede un gol, tocmai a găsit o nișă. Observă apoi care e competiția și vede dacă poate aduce ceva diferit.
Cele două trepte
Ca să îți dezvolți „radarul” pentru oportunități, ai nevoie să înțelegi faptul că sunt două niveluri unde îl poți folosi. Primul nivel e accesibil oricui, iar al doilea e în special pentru lideri, oameni de decizie, antreprenori, investitori.
1. Pe plan personal
Oamenii trec informațiile primite din exterior prin filtrul propriei personalități și gândiri. Sentimentul de autoconservare ne face să ne gândim prima dată la noi, aproape în orice circumstanță, astfel că primul nivel este cel în care te antrenezi să vezi oportunitățile care îți sunt favorabile ție.
Eu îl numesc nivelul default.
Primul pas este să te gândești la cine vrei să fii în viitor, unde vrei să fii, cu cine vrei să fii, cum vrei să fii și apoi să cauți să corelezi ceea ce găsești în prezent cu imaginea pe care ți-ai format-o. Raportează-te mereu la viitor și fă conexiuni cu ceea ce ai în prezent.
Metaforic vorbind, oportunitățile sunt punțile sau podurile dintre prezent și viitor, din acest motiv fiind crucial să îți acorzi timp pentru a-ți picta o imagine mintală despre cine vrei să devii.
Fii mereu pregătit să te întrebi cum te pot ajuta anumite situații, anumite persoane, anumite circumstanțe în viitor. Oricare dintre ele poate fi o punte.
Tehnica mea este să trăiesc cât mai multe experiențe. Nu am spus „nu” unor burse în străinătate ca și student, lucru care mi-a schimbat fundamental viața când am plecat să călătoresc pe cont propriu — pentru că avusesem oportunitatea de a vedea lumea și mi-a plăcut. Nu am spus „nu” când am fost invitat în diverse locuri — astfel am cunoscut oameni care m-au ajutat enorm mai departe. Nu am spus „nu” unor cursuri și nu am spus „nu” unor curse de anduranță.
Nu am spus „nu” provocărilor.
Sumarizând, a accepta provocările e o rețetă excelentă de a găsi oportunități pe plan personal.
Mindsetul de aici e următorul: tot ceea ce ți se întâmplă, inclusiv părțile negative, îți pot fi de folos cumva — caută să ai cât mai multe experiențe de calitate. Apoi nevoie de creativitate, o doză de curaj și perseverență, pentru că oportunitățile sunt egale cu zero dacă nu acționezi în direcția lor.
2. La nivel de sisteme
Nivelul următor este să observi sisteme în jurul tău. Politica e un sistem, industria e un sistem, piața financiară e un sistem, educația e un sistem, supermarket-urile sunt un sistem. Orice business, orice organizație și orice țară reprezintă un sistem.
Pe treapta asta, oportunitățile pot fi oriunde și depinde de tine să alegi ce gol poți să umpli sau din ce sistem să faci parte.
Regula de aur aici este să citești mult, să fii documentat și să poți vedea the big picture. Ai nevoie să cunoști oameni și să fii conectat foarte bine la sistemul în care vrei să faci performanță. Toate astea se fac în timp, de asta e ideal să investești timp și să te educi.
Uite câteva exemple de direcții în care poți explora oportunități la nivel de business.
- Upgrade — ia un produs și transformă-l în ceva special. Gândește-te că mașinile de lux și hainele semnate de designeri sunt nișe speciale. Produsele de bază sunt simple, dar antreprenorii și companiile din spate au creat o nouă imagine în piață și au crescut radical prețurile.
- Downgrade — cel mai bun exemplu aici sunt companiile aeriene low-cost. Au luat un serviciu care includea mult mai multe servicii la bord și l-au redus la tariful de zbor și atât.
- Bundle — anumite servicii și produse merg fantastic împreună. La pachet. Telefoanele mobile au acum cameră foto. Imprimantele din prezent au și fax și scanner. Ce anume poți să combini tu, este util și nu există deja?
- Transport — dacă un produs sau serviciu se vinde bine într-un loc, vinde-l în alt loc. Deși lumea e super globalizată în momentul de față, business-urile fizice nu vor dispărea prea curând. Aici e nevoie de creativitate.
- Narrowcast — este un termen împrumutat din televiziune, mai exact de la începuturile ei. Televiziunile au realizat la un moment dat că nu trebuie să ajungă la toți telespectatorii și așa au apărut televiziunile axate pe sport, finanțe, știri, documentare, etc. Un alt nume pentru asta e nișa. Care e cea mai mică nișă pe care poți intra, pentru că acolo există un gol? Sau cum poți transforma ceea ce oferi deja în ceva mai targetat?
- Gândește masiv — în loc să vinzi un singur produs, de ce nu ai vinde toată categoria produsului respectiv? Gândește-te la IKEA sau Dedeman.
- Gândește mic — companiile mari sunt extrem de standardizate. Nu există ideea de custom-made. Un adevărat cunoscător poate caută ceva mai mult decât produse de larg consum, astfel că poți găsi o nișă în direcția asta, a măiestriei.
- Preț — în piață există noțiunile de budget, premium, luxury. Prețul e o metodă bună de a intra pe o anumită piață — cu prețuri mai mici atunci când ai produse de larg consum și prețuri mai mari atunci când vii cu ceva diferit.
În final
Oportunitățile sunt peste tot. De multe ori am fost întrebat cum am avut garanția că business-ul va funcționa. Nu am avut garanție, pentru că nu există această noțiune în afaceri și niciunde în viață. Am plătit bani din buzunar timp de 3 ani jumătate pentru dezvoltarea platformelor până să ajungem la vânzări decente.
Noi am perseverat. Pentru alți antreprenori poate a fost timing-ul, pentru alții poate a fost o investiție externă, pentru alții a fost celebritatea, iar pentru alții a fost modelul de business.
A nu profita de o oportunitate pentru că nu ai garanție nu e un motiv deloc plauzibil să spui pas. Aș spune că e doar o scuză sau teama de incertitudine.
Indiferent de treapta unde discutăm — la nivel personal sau la nivelul unui sistem — oportunitățile sunt „ca autobuzele”, ca să îl citez pe Richard Branson. Mereu vine altul.
Trebuie doar să începi atunci când se ivește o oportunitate. Să apeși pedala de accelerație. Pentru că viața e prea scurtă pentru a sta în standby, iar unele oportunități nu se mai întorc niciodată.