Recent am ascultat un interviu cu un om de afaceri român, milionar, care se afișează foarte puțin în public. Marcus Aurelius scria în celebrul său jurnal că faima nu ar trebui transformată într-un scop, iar Shakespeare compara faima cu imortalitatea, în timp ce Donald Trump vede faima ca o religie. Care e însă direcția potrivită?
În ultimii doi-trei ani am fost invitat în câteva studio-uri de televiziune, radio și chiar la un TEDx. Am dat curs tuturor invitațiilor, indiferent că am vorbit în fața unor elevi sau studenți la conferințe sau în direct la TV. Am început să mă expun din ce în ce mai mult în public.
Invariabil, la un moment dat m-am oprit și m-am întrebat cum ar trebui să continui. Ar trebui să rămân undeva în spate și să orchestrez din umbră? Sau ar trebui să mă expun cât mai mult?
Am ajuns la concluzia că nu vreau să stau în spate. Eu sunt fanul unor adevăruri și principii universale care se aplică tuturor. În cazul meu se aplică în diverse proporții cele trei elemente descrise mai jos.
Pentru creare și consolidare de relații
Atunci când te expui în public, lumea îți cunoaște numele. Mesajul tău ajunge la multe persoane care rezonează mai mult sau mai puțin cu tine. Ideea e simplă — vei fi cunoscut pentru ceva și vei putea lega mai ușor relații cu cei care sunt pe aceeași lungime de undă cu tine. Având vizibilitate, cei ca tine te vor vedea mai ușor. Vei putea lega prietenii și relații cu oameni faini.
Absolut orice pe planeta asta se face cu oameni. Oamenii orchestrează totul. Oamenii sunt cea mai importantă resursă în relațiile de business.
Oamenii pe care i-am cunoscut expunându-mă în public m-au ajutat din mai multe puncte de vedere — fie am obținut mai ușor un contract, fie mi-au facilitat anumite procese, fie am primit un discount, fie mi-au deschis uși importante.
În cazul meu, ca antreprenor contează enorm să cunosc un director de bancă, un agent imobiliar bun, să am prieteni antreprenori care sunt, la rândul lor, foarte conectați sau să știu un avocat bun. Exemplele sunt multe, ideea e aceeași.
E util să fii cunoscut.
Pentru bani
Vizibilitatea înseamnă $$$ și asta e o regulă veche de când există societatea modernă. Dacă ești vizibil, poți încasa bani pentru reclame și poți vinde mai ușor. Poți orchestra un barter sau poți folosi vizibilitatea ca leverage.
Mai departe, scopul unei companii este să producă bani. Așadar, ca antreprenor mă interesează în mod direct ca Marsilian să fie un brand cunoscut și mă interesează ca toate platformele noastre educaționale să ajungă la câți mai mulți oameni.
Într-un mod perfect stoic fac tot ce stă în controlul meu pentru a maximiza acest obiectiv. În cazul în care creșterea reputației și vizibilității mele va crește business-ul, atunci categoric voi sări în acest tren al „persoanelor publice”.
Apoi mai există un motiv primordial pentru care am plusat pe brandul personal. În business există conceptul de transfer de valoare.
Dacă deținătorul unei afaceri e o persoană necunoscută și stă în umbră, iar business-ul intră în faliment, proprietarul va porni de la zero cu un brand nou — care durează ani de zile să capete notorietate.
Aici intervine transferul de valoare. Dacă deținătorul e o persoană publică sau cunoscută, noul brand va prelua o parte din notorietatea și reputația proprietarului. Tehnica asta scurtează drumul noului start-up.
Este motivul pentru care atunci când citești coperta unui film de la Hollywood scrie mare acolo: „From the creator of X”, unde X = un film celebru. Din nou, exemplele sunt multe.
Pe scurt, atunci când investești în tine și în numele tău, investești pentru totdeauna. Poți lua autoritatea respectivă pentru a o folosi ca leverage în absolut orice.
Pentru a face o diferență
Două dintre platformele noastre educaționale au un newsletter săptămânal în care trimitem idei despre viață, alegeri, decizii, idei. Este o formă diferită de a oferi valoare comunităților.
Timpul investit acolo e consistent, însă am primit un feedback absolut fenomenal și am decis să îl continuăm pe perioadă nedeterminată. E un proiect pe care îl ținem în viață și depunem efort în direcția respectivă pentru că face o diferență. Ajută.
Am primit de multe ori întrebări legate de disponibilitatea conținutului. Am fost întrebați de ce nu facem în așa fel încât materialele pe care le scriem în acel newsletter să ajungă la cât mai mulți oameni.
Despre asta este vorba. Eu știu că ceea ce trimitem e valoros. Sunt lecții pe care noi le-am învățat în ani de zile, iar cei care ne citesc sunt elevi și studenți care utilizează platformele. Știu că e valoros pentru că e ceea ce eu aș fi vrut să citesc acum mulți ani și mi-ar fi scurtat curba de învățare.
Ideea e următoarea.
Deși o companie trebuie să producă bani, eu ca persoană pot face lucruri și fără bani. Am strâns fonduri pentru diverse cauze umanitare în ultimii 6 ani, am donat, am ajutat gratuit prin expertiza mea, m-am implicat cât de mult am putut în societate.
Mi-am dat seama că generațiile care vin din urmă se uită la noi pentru exemple. Și vor continua să o facă.
Eu am o pasiune imensă pentru educație. Cred cu tărie că educația reprezintă pilonul fundamental al unei societăți performante — iar partea amuzantă e că m-am prins de pasiunea asta a mea după 5 ani în care am dezvoltat un business în zona educațională. Mi-a luat ani de zile să îmi rafinez pasiunea și să o înțeleg.
În cazul meu, a mă expune în public este despre a ajunge la generația mai tânără care are nevoie să vadă că se poate. Este despre a-i inspira pe cei care vin din urmă să creeze, să construiască și să acționeze.
Sunt prea multe pseudo-vedete pe planetă și sunt prea mulți oameni care nu aduc un plus real de valoare. Lumea are nevoie și de altceva, nu doar de entertainment pur.
Nu știu dacă voi face eu o diferență majoră însă vreau să știu la finalul vieții că am făcut tot ce a fost în controlul meu să contribui la o societate mai bună.