fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Despre timing și momentum

D

Dacă ai văzut vreodată o campanie de Black Friday în luna iulie și ai ridicat o sprânceană mergând mai departe, înțelegi faptul că aceleași evenimente au impact diferit în funcție de „timing”. Dacă ești în vacanță și ești abordat de un vânzător ambulant care vinde ceva interesant, ai șanse mai mari să te oprești și să cumperi — cadrul e diferit, ești mai relaxat decât în centrul unui oraș mare când ești grăbit să ajungi… undeva.

Dacă vrei să vinzi cafea, trebuie să faci asta dimineața, când oamenii se deplasează spre job. Dacă vrei să vinzi flori, trebuie să fii pregătit când sunt sărbători. Dacă vrei să vinzi abonamente pentru o sală de forță în iunie, când oamenii se pregătesc de concedii, probabil că vei eșua.

Iar dacă lucrezi în vânzări și vrei să intri în contact cu oameni de decizie, cea mai bună alegere e să îi contactezi înainte de 8:30 sau după 18:00. Un om foarte ocupat nu îți va răspunde sau nu va fi prea atent la ceea ce îi spui dacă îl contactezi în timpul orelor „de foc”.

Tocmai ți-am dat câteva exemple de timing.

Ce este momentum-ul?

Compania Zoom abia dacă era cunoscută la nivel internațional înainte de pandemia COVID-19. Eu am folosit prima dată softul lor în ianuarie 2019 cu partenerii noștri din SUA și probabil de încă trei ori în restul anului respectiv.

Ceea ce a obținut Zoom în 2020 se numește momentum.

Compania trebuie doar să pluseze, să îmbunătățească produsul, să crească bugetul de marketing și să „profite” de această „febră” care s-a format în jurul brandului.

O planetă întreagă știe acum ce e Zoom.

Simona Halep a creat momentum în ultimii ani, devenind un brand și un nume important pe scena tenisului internațional. Apple a creat momentum în ultimii 13 ani prin produsul său flagship, iPhone-ul. Amazon a profitat de momentum în plină pandemie, în 2020, după ce au crescut enorm de mult vânzările online.

Exemplele sunt infinite.

Dacă pornești un business, la un moment dat, în funcție de circumstanțe, industrie, vânzările pot începe să crească semnificativ. Ai construit un nume cu rezonanță — clienții te recomandă mai departe și începi să ai succes.

Acesta e momentum. Trebuie să investești în continuare în ceea ce funcționează.

Trebuie să profiți de oportunitățile care apar.

Dacă sună alarma la 5 dimineața și te ridici din pat, te echipezi și ieși la alergat — ai momentum după ce ai parcurs primii 100 metri. Sunt șanse mici să te mai întorci înapoi și să dormi.

Dacă sună alarma la 5 dimineața și repeți procesul de 30 ori, felicitări, tocmai ai bifat o lună de alergări la prima oră. Ai creat momentum.

Dacă ai parte de un mic succes — pe plan personal sau profesional — acela e un mic impuls motivant. Când ai parte de mai multe succese mici, ai momentum. Îl poți utiliza să mergi mai departe pentru a atinge un alt obiectiv — și asta e cea mai indicată rețetă în absolut orice.

Începe cu ceva mic și perseverează. Bucură-te de micile victorii. Celebrează-le.

Iar dacă ai parte de un succes imens, ai un motiv și mai bun să sărbătorești. Dar nu uita să continui, profită de „energia” creată.

Viața începe să „curgă” mai ușor atunci când te folosești cu succes de situația din jurul tău. De multe ori „împingem” în tot ceea ce facem pentru că factorii exteriori nu ne sunt favorabili.

Metaforic vorbind, momentum-ul e atunci când te dai cu patinele pe gheață sau cobori un deal. Prinzi viteză mai ușor, aproape că „aluneci”. La polul opus, când mediul înconjurător nu îți e favorabil, simți că urci un munte — totul e mai greu, fiecare pas e mai calculat și consumul de resurse e mai ridicat.

Care e diferența între timing și momentum?

Timing-ul este despre a alege momentul potrivit pentru start sau pentru a apăsa pedala de accelerație mai tare.

Momentum-ul este despre viteza, entuziasmul, vizibilitatea, puterea pe care o capeți după ce ai profitat de timing sau nu.

Poți crea momentum și fără timing — prin perseverență și mult efort.

Cât despre succes, el nu e altceva decât un cumul de momentum-uri.

Uneori cel mai bun timing e să fii primul într-o industrie. Alteori cel mai bun timing e să începi devreme și să perseverezi — pentru că fiind deja acolo, momentul potrivit te va prinde lucrând. Un timing perfect necesită mai mult efort și mai multe cunoștințe decât momentum-ul.

Momentum-ul poate fi o stare de spirit la nivel personal (încredere de sine, entuziasm) sau un nivel ridicat de încredere la nivel de investiții într-o industrie anume (orice fel de bulă în lumea afacerilor).

Însă momentum-ul are o forță extraordinară când te ajută mult factorii exteriori, pe care nu îi poți controla. Momentum-ul înseamnă că factorii externi sunt în favoarea ta — iar atunci când nu mai sunt în favoarea ta, viteza pe care ai generat-o deja te ajută să avansezi rapid.

În final

Unii numesc momentum-ul, oportunitate.

Unii numesc timing-ul, noroc.

Aș spune că numele e irelevant.

Îndemnul meu este să cauți să generezi momentum și să dai tot ceea ce ai mai bun atunci când „ești pe val”. Folosește-te de energia creată, nu o risipi.

Când despre timing — poți reuși și fără el. Important e să perseverezi. Oportunitățile sunt peste tot. Important e să continui și să nu renunți atunci când devine greu.

Cel mai important lucru e ca viitorul să te găsească lucrând.

Nu uita…

Ceea ce pare a fi talent este deseori doar pregătire atentă, iar ceea ce pare a fi abilitate este adesea doar revizuire obsesivă.

Iar ceea ce pare a fi timing perfect este doar etapa finală a unui efort de ani de zile.



6 comentarii

idei, principii, strategii, gânduri