fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Loss Aversion și Reactiv vs. Proactiv

L

Oamenii sunt mult mai motivați să nu piardă ceva ce au deja decât să câștige un lucru nou. De multe ori tindem să credem că oamenii sunt mai motivați să câștige decât să nu piardă, însă studiile1 arată că pentru majoritatea acest lucru nu este adevărat.

Oamenii vor munci mai mult să nu piardă bani decât să facă bani. Oamenii vor avea grijă de sănătate pentru a nu-și pierde viața, nu pentru a se simți bine. Oamenii vor depune mai mult efort pentru a nu pierde privilegii decât să câștige altele. Oamenii vor lupta mai mult să își protejeze confortul și situația de moment decât să riște pentru mai mult.

Oamenii vor cumpăra produse și servicii la reducere chiar dacă nu au nevoie de ele, iar în marketing e chiar un nume pentru tehnicile de creare a campaniilor cu scopul acesta: scarcity.

Da, această motivație implicită a omului e exploatată constant de variate industrii pe tot globul. Poartă numele de „loss aversion”, adică aversiune față de pierdere.

În 99% din istoria umanității, Homo Sapiens a avut lipsuri de tot felul, trăind în mizerie, întuneric, frig și foame. Privind în urmă, pare extrem de evident de ce avem tendința asta. E un fundament psihologic strâns legat de ADN-ul nostru, un mesaj bine codificat în genele noastre care ne spune să avem mare grijă de ceea ce avem, pentru că mâine e o nouă zi și avem de înfruntat alți prădători și alte capricii ale naturii.

Cu alte cuvinte, mâine e o nouă zi în care putem muri.

Doar că genele noastre nu știu că noi am cucerit planeta.

Reactiv vs. Proactiv

Te-ai întrebat vreodată cum îți trăiești viața? Reacționezi la ceea ce ți se întâmplă sau iei taurul de coarne și acționezi, chiar dacă uneori confuz, lent și uneori într-o direcție greșită?

E mai important să acționezi și să înțelegi acest fundament. E mai important să fii proactiv. E mai important să te miști și să faci pași spre un obiectiv stabilit, chiar dacă te deplasezi în necunoscut și chiar dacă riști să pierzi ceea ce ai.

De ce spun asta?

Societatea în care trăim e mai complexă ca oricând.

A reacționa constant la ceea ce se întâmplă, a fi mereu cu garda ridicată, cu temerea constantă de a pierde lucruri, neriscând, e o strategie pierzătoare pe termen lung. Societatea e prea complexă și prea aglomerată ca să nu apară mereu altceva.

Întotdeauna te vei lovi de obstcole. Mereu te vei lovi de focuri care trebuie stinse. Mereu urmează lucruri noi care trebuie gestionate. În plus, mereu vor exista oameni care vor folosi această motivație implicită a omului împotriva ta (adu-ți aminte de reduceri).

E mai bine să înțelegi cum funcționează acest fundament, dar și cum funcționezi tu prin prisma lui.

În definitiv, e ideal să ai o direcție și să acționezi, nu doar să reacționezi.

Nu uita, oamenii motivați să câștige, nu doar să piardă, sunt puțini.

Tu în ce categorie te afli?



  1. Tom SM, Fox CR, Trepel C, Poldrack RA. The neural basis of loss aversion in decision-making under risk. Science. 2007 Jan 26;315(5811):515-8. doi: 10.1126/science.1134239. PMID: 17255512.

Adaugă un comentariu

idei, principii, strategii, gânduri