![](https://mihaivoinea.ro/wp-content/uploads/2020/09/AdobeStock_214588568-720x478.png)
Din 2008 încoace am citit o tonă de cărți și am urmărit suficient de mulți oameni, lideri de opinie, antreprenori de succes, autori sau pur și simplu autorități în anumite domenii — ca să pot ajunge să am o vedere de ansamblu.
Regula de aur e următoarea: urmărește oamenii care te învață ceva.
Poate îmi vei spune „Dar Mihai, cum rămâne cu divertismentul?”
E ok. Am văzut divertisment care m-a învățat lucruri și din care am tras concluzii. Însă articolul acesta e pentru oamenii care pun entertainmentul pe plan secundar.
Despre mentori
Sunt oamenii de la care învățăm lucruri, oamenii care ne inspiră și oamenii care ne oferă o direcție.
Poți avea un mentor și fără să îl cunoști personal. Poți să citești cărțile unui om și să îl consideri mentor, în special dacă te ajută să îți ajustezi viziunea într-un anumit domeniu.
Sunt antreprenori de succes cu o viziune mai largă, precum Ray Dalio, deținătorul celui mai mare fond de investiții privat din lume, care îmbină sfaturile de pe plan profesional cu sfaturile despre viață — și este unul dintre autorii din domeniul său care merge cel mai mult în profunzime pe principii fundamentale.
Întotdeauna voi aprecia un om care poate să pună tot domeniul său într-un context larg. Asta îmi arată maturitate, viziune și claritate.
Observă profunzimea sau superficialitatea
Industria de dezvoltare personală a luat o amploare fenomenală de când internetul a explodat. Informația a devenit atât de ieftină, rapidă și disponibilă încât ajung în fața noastră și mesaje poluate. În contextul actual, banii sunt singura cheie de acces către masele de oameni.
Cel mai râvnit „premiu” a ajuns să fie atenția.
Iar uneori un mesaj împachetat frumos ajunge să ne fure atenția, chiar dacă profunzimea nu e ceea ce găsim la final.
Problema este ușurința cu care poți ajunge să construiești ceva superficial, însă fără un schelet puternic. Pentru că principiile de influențare, descrise bine de Robert Cialdini, funcționează excelent pe creierul uman.
Am trăit dezamăgirea de a plăti pentru cărți sau servicii sub așteptările mele. Am avut dezamăgirea să observ fragilitate și un mijloc subțire atunci când am fost mai atent la anumiți oameni.
Îndemnul meu e să observi profunzimea sau superficialitatea celui pe care îl urmărești — atât la nivel de cunoștințe, cât și la nivel de ansamblu.
E o diferență de la cer la pământ între John Maxwell și Steven Pinker — și nu mă refer aici doar la tipul de conținut. Mă refer la profunzimea lui.
Cum vede omul pe care îl urmărești domeniul său „în marea schemă a lucrurilor”?
Cât de autentic e?
Ce valori are?
Cât de mult folosește tehnici Black Hat, respectiv White Hat?
Un lucru pe care l-am observat la mine a fost modul în care s-a transformat tipologia mentorilor sau oamenilor pe care i-am urmărit de-a lungul timpului.
Domeniul sau nișa s-a schimbat, aproape că a „alunecat” — atât de lină a fost trecerea — pe măsură ce am evoluat.
Acum, spre exemplu, nu mă atrag oamenii care vorbesc strict despre bani, pentru că lucrez la mine pe niște trepte mai sus de atât. Mă educ constant în business și în zona materială, dar filtrez mai bine ceea ce am nevoie — iar acum am nevoie să îmi sculptez caracterul și identitatea.
Nu expertiza e problema uneori, ci mindset-ul.
Core-ul.
A trebuit să citesc o tonă de istorie, antropologie și filosofie ca să înțeleg lumea per ansamblu. Banii sunt doar un domeniu, un „pilon” al vieții. Marketing-ul la fel. Medicina la fel. Toate sunt nișe într-o lume mare și complexă.
Dacă te uiți în spatele tuturor acestor domenii, găsești principii fundamentale care să te ajute peste tot. Odată ce înțelegi „universalitatea”, poți merge mai departe să înveți și mai multă expertiză.
Problema e că mulți oameni vor să te învețe expertiză fără să îți explice fundamentele și locul domeniului respectiv în marea schemă a lucrurilor.
Asta e important pentru mine.
Tu trebuie să găsești ce e important pentru tine și ce anume te poate ajuta. Poate e superficialitate la început, dar ulterior ai nevoie de substanță, de profunzime.
Observă raționamentele greșite și ceea ce ai nevoie
E ușor să fii convingător atunci când trebuie să vinzi. Unul dintre elementele cheie pe care le-am observat la oamenii pe care i-am urmărit de-a lungul timpului este faptul că ajung să „îndoaie” totul în favoarea lor.
E normal să plusezi pe beneficii și să polarizezi anumite elemente bune în procesul de marketing, dar atenție mare când cineva vrea să vândă adevărul absolut.
Apoi caută contradicțiile în ceea ce spun unii oameni. Cântărește pilonii pe care se bazează valorile lor fundamentale și încearcă să îți dai seama la ce nivel sunt pe treapta moralității.
Uneori oamenii din industria de dezvoltare personală ajung să pice în capcana unde domeniul în care activează devine epicentrul valorilor lor. Pentru unii sunt banii, pentru alții tehnologia, pentru alții marketing-ul, pentru unii medicina.
E irelevant. Nici un domeniu și nicio nișă nu reprezintă adevărul absolut și nici epicentrul vieții.
Păstrează-ți capul limpede când înveți și asimilezi informație.
Caută să îți iei informație din mai multe domenii și învață să „compartimentezi” — privește din diverse unghiuri, cântărește și analizează prin mai multe filtre.
Pentru că atunci când înveți doar un anumit domeniu, vezi viața doar prin filtrul respectiv. Vezi viața doar printr-un sigur set de lentile.
Iar secretul să înțelegi lumea e să ai cât mai multe seturi de lentile.
Să înțelegi ansamblul.
Observă publicul omului pe care îl urmărești
Un lider adevărat nu vrea mai mulți oameni care doar să îl urmărească, vrea mai mulți lideri. A rămâne la stadiul de fanatism îmi arată că ceea ce promovează omul respectiv contează mai mult pentru cifre și mai puțin pentru misiunea din spate.
Un lider adevărat trebuie să promoveze autonomia, capacitatea de a crea lideri și de a inspira oamenii să ia acțiune pe cont propriu.
E excelent pentru business să creezi oameni fanatici și e absolut normal să existe, în orice fel de comunitate. Însă ponderea lor e elementul la care trebuie să te uiți. Cu cât sunt mai mulți fanatici, cu atât rezultatele sunt mai puține.
Caută comunități cu oameni de succes. Cu transparență.
![](https://mihaivoinea.ro/wp-content/uploads/2020/09/AdobeStock_258957465-1024x722.png)
Despre celebrități și oameni pe care îi urmărim
A doua categorie de oameni sunt cei pe care îi urmărim pentru că sunt celebri, nu neapărat pentru că sunt experți într-un anumit domeniu.
E zona în care am cea mai mică experiență, pentru că nu urmăresc deloc zona de entertainment. Nu urmăresc fotbal, nu urmăresc viețile actorilor preferați, nu mă uit la televizor și nici nu mă interesează zona de can-can.
Urmăresc divertisment foarte rar, iar motivul e foarte simplu.
Nu mă învață nimic.
Ideea de ansamblu e următoarea. Industria de entertainment are foarte mulți oameni care suferă de efectul Dunning–Kruger. Urmărind anumite tipologii de oameni nu aș face decât să promovez asta. Și nu vreau.
Pentru că devenim oamenii pe care îi urmărim, într-o formă sau alta.
Iar atenția noastră este cea care ține în prim plan mulți oameni care nu fac lumea mai bună.
Prefer să urmăresc oameni care aduc un plus de valoare în societate prin lecțiile pe care le oferă. Prin modul în care inspiră. La asta se rezumă totul — la a face lumea un loc mai bun, și nu doar în sens material.
E responsabilitatea noastră să ne direcționăm atenția spre calitate dacă vrem o lume de calitate.
Provocarea însă e să descoperim ce înseamnă calitatea.