Socialul e un element definitoriu în viața noastră, ca umanitate. Am plecat de la povești spuse în fața focului după partida de vânătoare a zilei și am ajuns la o rețea complexă care ne conectează în fracțiuni de secundă, indiferent câte mii de kilometri ne despart. Puterea acestei platforme globale numită internet își are fundamentul în faptul că a permis amplificarea a trei factori importanți pentru oameni: creație, conexiune și colaborare. Psihologic însă, această sub-parte a internetului, care poartă numele de social media, este o iluzie genială.
Prin definiție, în cazul de față o iluzie este o percepție greșită despre o experiență, despre un fapt sau despre o persoană. Termenul poate fi, de asemenea, privit ca fiind o reprezentare falsă. Social media are, așadar, o putere formidabilă pentru că permite amplificarea celor trei factori (creație, conexiune și colaborare), însă vine la pachet cu un defect – contorsionarea adevărului.
Și sunt două elemente care pot fi interpretate greșit sau expuse în mod eronat.
- Informațiile despre evenimente
- Informațiile despre oameni
Nu am să discut despre primul punct, care include știri false, conspirații și alte lucruri ce ne afectează pe toți sub o formă sau alta. Am să mă rezum la al doilea punct – informațiile despre oameni, tocmai pentru că ele au influență mult mai mare asupra noastră. Ne luăm indicii din mediul înconjurător în primul rând urmărindu-i pe ceilalți, deci semenii noștri reprezintă primul element care ne modelează.
Învățăm, ne transformăm și evoluăm prin relațiile cu oamenii din jurul nostru. Iar social media are o putere incredibilă tocmai datorită acestui lucru – pe lângă faptul că ne simțim bine în comunități mai mici sau mai mari, socialul ne conectează și ne ajută să colaborăm.
Viața înseamnă, în definitiv, oameni.
Hiperbolizare
Marea problemă a social media este faptul că nu reflectă deloc realitatea. Conexiunea umană din conversațiile față în față, așa cum le-am avut aproape în toată istoria noastră, este greu de înlocuit. Iar avantajul său principal este autenticitatea și veridicitatea percepției proprii asupra celuilalt personaj implicat în conversație. De-a lungul istoriei au existat puține metode de hiperbolizare, aproape toate având în mijlocul lor legendele. Însă oamenii de rând nu puteau amplifica propria persona, percepția celorlalți despre ei, decât foarte rar (atunci când individul deținea o funcție de conducere).
Social media permite însă orice, iar oamenii au tendința de a posta doar partea pozitivă a vieții lor. Tehnologia le permite tuturor să își elimine cele mai mici defecte ale feței și ale corpului, să modifice culorile și să se afișeze în locuri care impresionează. Realitatea este contorsionată mereu în favoarea celui care postează pe social media, percepția observatorului fiind adesea puternic influențată pozitiv.
Însă de ce oamenii consideră că este necesar să creeze această fațadă narcisistă?
Răspunsul e simplu: pentru validare socială.
Instinctiv fugim de ceea ce nu ne place sau de ceea ce ne impactează în mod negativ. Ne îndepărtăm de eșecuri și de defecte, căutând să le ascundem, apoi ne concentrăm doar pe ceea ce ne afectează în mod pozitiv. Iar rezultatul este un tablou virtual în care toată lumea trăiește o viață excepțională, bogată, conectată, fără înfrângeri și plină de experiențe de calitate.
Doar că viața este, prin definiție, o călătorie cu suișuri și coborâșuri. Asta e frumusețea ei.
În concluzie
Social media este o iluzie tocmai pentru că denaturează adevărul.
Proiectează o imagine eronată, hiperbolizată a realității și a micului segment de umanitate pe care îl urmărim fiecare dintre noi. De aceea, îndemnul meu de final este să căutăm și oameni care își expun online dualitatea vieții, cuprinzând cu transparență părțile negative în aceeași ecuație cu succesele. Îndemnul meu este să ne expunem noi înșine mai multe defecte și imperfecțiuni, căutând autenticitatea, nu validarea.
În caz contrar, vom avea tendința să ne comparăm cu standarde artificiale și vom intra într-o cursă ieftină a egoului în care vom pierde esența acestei unelte numită social media. Și ne vom pierde pe noi pe parcurs.
Vom trăi o iluzie, o viață cu așteptări nerealiste și (probabil) cu multă nemulțumire.