fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

3 momente de inflexiune în viață

3

Mintea umană are nevoie de structură mai mult ca orice — pentru că acolo se nasc toate lucrurile care au nevoie de structură în jurul nostru. Realitatea pe care o creăm zi de zi are nevoie de organizare. De la un business care are nevoie de structură și până la simplul sertar al biroului, viața are o arhitectură foarte ciudată. Totul în jurul nostru a evoluat în ultimii 10.000 ani pentru că noi, oamenii, am reușit să structurăm.

Am creat imperii, am creat cifrele și literele, am inventat legi, mituri și religii, apoi am manipulat natura pentru a ne structura viețile mai bine. Am creat orașe și națiuni pentru a ne organiza mai bine.

Apoi am inventat reguli complicate pentru a susține creșterea exponențială a populației de pe glob. Ne-am dedicat individual studiului în profunzime în anumite domenii pentru că a trebuit să colaborăm pentru progres, iar nimeni nu a mai fost capabil să știe totul. Nu ar fi existat mai mulți oameni dacă noi, ca rasă, nu ne-am fi organizat mai bine pe măsură ce am evoluat.

Plecând de la premisa asta, mintea umană are nevoie de organizare pentru că de acolo pleacă totul.

Cu mintea noastră inventăm viitorul.

Iar dacă ar trebui să rezumăm realitatea într-un ciclu simplu, în viață există trei momente cheie după care ne putem ghida pentru a evolua. Voi face multe comparații cu lumea business-ului, însă metaforele sunt universal valabile.

Momente de pivotare

Sunt momente de decizie și schimbare.

Sunt momentele în care luăm hotărâri care declanșează reacții în lanț, de cele mai multe ori de amploare, indiferent dacă sunt pe termen lung sau scurt. Spre exemplu, primul meu moment puternic de pivotare în viața profesională a fost când am spus „da” ideii de a crea o platformă educațională cu fratele meu în 2014. În combinație cu dorința mea de „mai mult”, mi-a oferit un scop la momentul potrivit.

Momentele de pivotare continuă să vină pe măsură ce acumulezi conexiuni, abilități, cunoștințe și ai mai mult succes per total. În business, poate include repoziționarea unor produse sau crearea unui rebranding. Poate include adăugarea de produse noi. Poate include angajarea unor membri cheie noi în echipă. Atenția masivă în media sau orice altceva care ține de PR poate să fie un alt moment de pivotare.

Nu uita, și elementele negative intră în această categorie. Pandemia COVID-19 e un îndemn puternic spre pivotare în acele modele de business dependente de spațiul fizic și interacțiunea cu oamenii.

În orice manieră ar veni, momentele de pivotare necesită un răspuns amplu din partea noastră, unul bine gândit. Momentele de pivotare sunt momentele care vin ca o furtună, cu multă energie. Ne zguduie și ne pot propulsa spre creștere exponențială — dacă le observăm din timp și ținem ochii larg deschiși pentru a scana continuu în căutare de oportunități.

Dacă nu le recunoaștem, riscăm să ratăm șanse cu potențial imens.

Sunt momentele care necesită curaj.

Momente de învățare

Sunt momentele care evidențiază un gol ce trebuie umplut în cunoștințele și abilitățile noastre pentru a trece la nivelul următor. Golurile astea nu sunt greu de recunoscut, decât atunci când există prea multă încredere de sine și un ego mare. Însă există momente în care, pentru a progresa, trebuie să accepți că nu le știi pe toate. Trebuie să fii dispus să înveți și să înțelegi că mereu e loc de mai mult.

Sunt foarte multe abilități care trebuie învățate pe măsură ce urci trepte, pentru că începi să vezi imaginea de ansamblu și observi mai bine drumul pe care îl ai în față. Corelezi mai ușor domeniile principale al vieții și înțelegi la un nivel fundamental de ce trebuie să existe un echilibru — între familie și relații, identitate, abilități, business și sănătate.

Atunci când accepți faptul că nu știi ceva, te afli într-un moment de învățare. E momentul în care observi unde și când e nevoie de „mai mult”. Practic, treci peste rezistența pe care o ai pentru a acumula noi abilități și cunoștințe. Fiecare nivel vine cu noi provocări, iar momentele de învățare ne protejează de propriul ego. Ne arată că nu stagnarea, ci evoluția e cheia pe termen lung.

Momentele de câștig

Sunt platourile de recompensă din viețile noastre. Fiecare vine cu propriile provocări și nu există un timeline predefinit pentru când ceva ar trebui sau nu să se întâmple.

Există paradigme pe care rămânem blocați ani de zile, dar există și momente când avem acel „A-HA”. Există momente lungi în care starea noastră fizică e sub standardele impuse, dar urmează perioade excepționale care ne arată importanța perseverării prin luni sau chiar ani de zile de schimbare foarte, foarte lentă.

Mai departe, există și momente de câștig în care devenim confortabili și stagnăm. Poate cifra de afaceri a business-ului crește foarte încet și devenim prea confortabili, fără să inovăm și fără să plusăm pe a crește cifrele.

Pe aceeași notă, în există două motive principale pentru stagnare:

  • prea puține surse de venit
  • gestionare slabă a resurselor

Acum, prima idee care îți vine în cap probabil e că „vânzările rezolvă totul”. Da și nu. Vânzările cresc cifrele și lasă impresia unui profit sănătos. Pe termen lung, adevărul e că cele mai multe rezultate exponențiale vin din modul în care gestionezi banii, nu doar din mai multe vânzări.

Același lucru e valabil și în viață. Cu cât te implici în mai multe direcții și cu cât obții mai mult și devii mai mult, cu atât trebuie să înveți să gestionezi cât mai bine „substanța”, altfel progresul nu se va simți.

E și o metaforă aici — cele mai bune oportunăți și cele mai bune momente de creștere vin atunci când învățăm să gestionăm cât mai creativ ceea ce avem. Cu alte cuvinte, momentele de câștig își ating scopul când „mai mult” nu e întotdeauna soluția pentru mai mult, ci gestionarea lui „mai mult”.

E important să observăm, să studiem și să înțelegem momentele de câștig.

Dacă rafinăm simțul observării, ne putem antrena să recunoaștem mai multe. Să facem conexiuni mai rapid și să scanăm oportunități cu o velocitate mai mare. Să „decodăm” parola și să avem rezultate mai bune.

Momentele de câștig au valoare doar când le înțelegem structura și rolul în marea imagine de ansamblu, pentru că doar atunci se pot transforma în momente de pivotare.

Iar ciclul se reia.



Adaugă un comentariu

idei, principii, strategii, gânduri