În majoritatea țărilor pe care le-am vizitat am văzut multe afaceri mici, de familie, în special în turism. Pe aceeași notă, prefer întotdeauna să cumpăr o experiență, un produs sau un serviciu de la un business de familie, nu doar pentru a-i susține, ci pentru că există acolo o energie unică și o pasiune formidabilă. Într-o lume globalizată, standardizată și scoasă de pe linia de asamblare a unei fabrici, produsele și serviciile personalizate au o valoare diferită.
În Mexic am gustat cei mai buni taco din viața mea, la un mic restaurant de familie unde totul se pregătea în fața ta. Cele mai frumoase experiențe cu industria ospitalieră le-am avut la AirBnb-uri, acolo unde proprietarul punea o energie formidabilă pentru a ne face să ne simțim excepțional.
În Mauritius am rezervat o noapte extra pe coasta opusă a insulei pentru a nu mai pierde timpul pe drum. Proprietarul casei aflate la 50 de metri de plajă era un domn în vârstă, extrem de politicos și foarte atent. Deși am stat mai puțin de 24 de ore acolo, ne-a dus în oraș să facem câteva cumpărături, apoi a jucat rolul unui ghid și chiar ne-a făcut să încercăm o serie de fructe locale de la un vânzător ambulant pe care îl cunoștea.
Free of charge.
A doua zi, înainte de plecare, ne-a dus pe coasta de sud să vedem valurile și peisajul fantastic al insulei, fără nici un cost adițional. Omul avea o pasiune formidabilă și un entuziasm care ieșea din tipare. Nu am să uit niciodată gestul său.
Într-o lume standardizată, tot ceea ce nu e standardizat iese în evidență. Nu vreau să spun că nu există oameni excepționali în companiile multinaționale, însă sistemele și procedurile lasă foarte puțin loc de spontaneitate, iar entuziasmul se diluează mai ușor.
Energia cu care lucrezi contează enorm
Atitudinea și energia cu care abordezi munca pe care o faci poate îmbunătăți sau poate otrăvi rezultatul final. Uneori e ușor să cazi în capcana asta când vine vorba de efortul pe care îl depui tu la job sau în proiectele în care te implici, dar merită să privim de la 180°, din postura cealaltă.
Îți pasă de atitudinea și energia pe care alți oameni o investesc în munca lor?
Face vreo diferență pentru tine?
Preferi să cumperi produse și servicii de la oameni care își apreciază munca și pun pasiune în ceea ce fac? Preferi să cumperi de la oameni cărora le pasă de ceea ce creează sau vând? Preferi să cumperi de la oameni care vor ca ai lor clienți să aibă experiențe bune, poate chiar formidabile?
Preferi un medic care să fie atent, care îți oferă compasiune, înțelegere și îți răspunde la întrebări? Preferi un arhitect care te ascultă și chiar vrea să afle ce îți dorești, fără să îți sugereze scurtături standardizate? Cu alte cuvinte, preferi un om care pune experiența în fața banilor?
Sau e același lucru pentru tine dacă oamenii care te servesc vin la un job pe care îl urăsc, lucrând în condiții slabe, cu șefi care nu au prea mult respect pentru ei? E același lucru pentru tine dacă oamenii de la care cumperi sunt stresați și anxioși atunci când creează produsele sau serviciile?
E același lucru pentru tine dacă experiența este oferită cu jumătate de măsură, atâta timp cât primești rezultatul final? Pentru tine contează cum cumperi, experiența în sine și ce se întâmplă în spate? Sau vrei doar să cumperi și atât?
Sunt două scenarii diferite, iar dacă observi diferențele din postura de client, te provoc să faci un joc de imaginație și să le cauți din postura de creator.
Indiferent în ce domeniu lucrezi, indiferent ce servicii prestezi, indiferent ce produci, indiferent că ești angajat, liber profesionist, antreprenor sau investitor, caută să observi în ce scenariu te încadrezi tu, dacă este cazul.
În final, crezi că atitudinea cu care lucrezi afectează (sau infectează) rezultatul?