fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Un truc pentru o comunicare mai bună în viața profesională

U

Trecuse o săptămână de la termenul limită, așa că am deschis aplicația de mesagerie și am tastat frenetic: „Când?”. Nu aveam chef și nici timp de introduceri. Așteptam ca o parte a unui proiect să fie gata și nu primisem niciun fel de actualizare cu privire la progres. Am simțit o frustrare incredibilă din cauza bălții de ignoranță în care se afla persoana de la capătul firului. Nu a fost singura dată când am așteptat în van pentru un livrabil, dar a fost unul dintre momentele în care abilitatea celuilalt de a oferi actualizări cu privire la progres a devenit o necesitate centrală a colaborărilor mele profesionale ulterioare.

Cred cu tărie că succesul, în foarte multe arii ale vieții, este impactat și limitat de abilitatea noastră de a comunica eficace.

  • În carieră: Ești o persoană pe care se pot baza ceilalți? Poți oferi sfaturi pertinente? Poți comunica sănătos, inclusiv atunci când primești feedback negativ?
  • În relații: Poți discuta subiecte cu încărcătură emoțională mare cu partenerul (așteptări, copii, cheltuieli, familia extinsă) fără să arzi poduri?

Dincolo de arta comunicării în general, un truc excepțional care demonstrează nu doar profesionalism, ci și încredere (oamenii se pot baza pe tine), este să ții oamenii la curent cu ceea ce faci (atunci când ceilalți depind, cel puțin parțial, de efortul și rezultatele tale).

Practic, în cea mai mare parte a timpului, atunci când cineva se enervează sau devine confuz, înseamnă că nu ai comunicat cum trebuie.

Studiul care validează ideea

Așteptarea este dureroasă psihologic. În 1985, psihologul Edgar Elías Osuna a sugerat într-un studiu1 că doi factori specifici care contribuie cel mai mult la această nemulțumire sunt minutele deja pierdute în așteptare și incertitudinea generată de cât de multă întârziere urmează.

Informația nu e teribil de surprinzătoare.

Este evident că o perioadă de așteptare mai lungă duce la mai mult stres. Dar datele din studiu au dezvăluit și altceva, și anume că acest răspuns crescut la stres este efectiv anulat atunci când individul știe din timp când urmează să primească serviciul, produsul sau livrabilul (promisiunea în sine).

Cea mai bună aplicabilitate practică pe care am observat-o în societate?

Monitoarele din gări, stații de metrou și stații de autobuze care afișează în timp real câte minute mai sunt rămase până la următoarea plecare.

Cum se aplică în comunicarea ta?

Poți folosi trucul acesta atât în viața personală, cât și în viața profesională. Vei fi mai plăcut și vei fi perceput mai „reliable” (de încredere). Uite câteva exemple.

  • Când trec zile fără ca șeful (sau clientul) să audă o actualizare din partea ta, va presupune ce e mai rău. Chiar dacă lucrezi din greu la un proiect, simpla absență a contactului va genera mai mult stres în cealaltă tabără.
  • Din perspectiva unui angajator, pot spune că un nivel ridicat de comunicare (inclusiv din unghiul acestui truc) poate să câștige uneori în fața competențelor ridicate. Degeaba ești bun dacă nu se poate lucra cu tine.
  • Chiar și un termen limită imens, dar exact și precis, precum „Voi termina în două săptămâni, miercuri pe 25, la prânz” este mult mai confortabil pentru minte decât tăcerea.

Concluzia e foarte simplă. Chiar dacă nu înțelegi importanța actualizărilor, ține-i pe ceilalți la curent cu eforturile tale.

Este o rețetă simplă și dovedită pentru colaborări sănătoase.



  1. Osuna, E. E. (1985). The psychological cost of waiting. Journal of Mathematical Psychology, 29(1), 82–105. https://doi.org/10.1016/0022-2496(85)90020-3

Adaugă un comentariu

idei, principii, strategii, gânduri