„Îl angajăm pe Dani începând cu 1 decembrie?”, scria într-o notificare pe ecranul telefonului meu, așezat haotic pe noptiera apartamentului închiriat din Monterrey. Mă aflam în Mexic, urma să mi se termine anul sabatic și urma să mă întorc în România după aproape șase luni în care cutreierasem America de Nord. Nu am experiență de corporație, nici măcar experiență prea mare ca angajat, pentru că am lucrat efectiv doar o singură lună într-un spital de stat. Însă prima mea experiență ca angajator a început printr-un mesaj trimis de fratele și partenerul meu de business, Dragoș, într-un moment în care habar nu aveam ce însemna abilitatea de a înțelege resursa umană.
Așa a început un lanț lung de angajări și colaborări.
La momentul acestei scrieri, am peste șapte ani de antreprenoriat și am lucrat direct cu zeci de oameni din postura omului care ia decizii. Așadar, pot nota câteva idei despre cum gândește cineva care caută activ talent și expertiză.
Este un text pentru cei care sunt la început de drum și caută să înțeleagă modul în care trebuie să navigheze prin labirintul carierei.
Mai departe, despre dilema tinerilor care intră în piața muncii s-au scris multe, dar cea mai bună glumă este despre intervievatorii experimentați care se uită critic peste birou la candidați și spun următoarele cuvinte: „Căutăm o persoană cu vârsta cuprinsă între 22 și 26 de ani… cu 30 de ani de experiență.”
Problema și premisa
Fix astfel se naște întrebarea: cum poți să ai credibilitate când ești la început?
Paradoxul credibilității este o dilemă imensă. Pentru a avea succes, cei care încep un job nou sau cei cu puțină experiență anterioară într-un anumit domeniu trebuie să fie considerați credibili înainte de a avea ocazia de a-și dezvolta expertiza. Doar că toată discuția se blochează, inițial, la momentul de start.
Și atunci, cum începi?
Pot spune că este vital să te miști, să nu stai pe loc și să nu aștepți ca lucrurile să se întâmple. Este critic să nu inventezi scuze. Și este important să te faci remarcat printr-o combinație de efort brut, mindset și inventivitate (termenul în engleză ar fi „resourcefulness”). Apoi trebuie să creezi conexiuni cu oameni.
De ce este importantă această ecuație, la pachet cu mentalitatea de „urgency”? Pentru că te va ajuta să obții acces la experiențe care te vor împinge să te dezvolți mai departe. Te va ajuta să te faci remarcat, să fii văzut ca având „potențial ridicat” și te vor ajuta să ți se ofere acces la oportunități.
În continuare descriu câteva idei și modalități prin care eu consider că poți avansa în carieră. Ia-le cu un drob de sare, cum ar spune americanii, pentru că fiecare sfat trebuie individualizat. În general, sunt lucruri pe care eu le caut la oamenii cu care lucrez și sunt elemente distilate din experiența mea de angajator.
1. La început, implică-te în tot ce poți
Diferența dintre cei care rămân în urmă și cei care avansează este că cei din urmă se implică în aproape orice. Nu spun „nu” aproape niciodată când sunt la început.
Implicarea prin efort, timp, energie și atenție spune mai multe decât orice altceva. Oamenii cu putere de decizie întotdeauna vor alege pe cineva care se dedică mai mult, chiar dacă expertiza respectivului nu este de top. Motivul? Toți oamenii muncitori caută oameni muncitori. Cine se aseamănă, se adună.
Apoi este vorba de oportunități.
Nu trebuie să fii neapărat plătit ca să te oferi voluntar să ajuți la un proiect, tocmai pentru că oportunitățile încep să se lege una de cealaltă. E ca un tren care se pune în mișcare – inerția devine fantastică pe măsură ce faci o impresie bună și începi să fii văzut ca un om muncitor.
2. Fă-ți temele prin research
O modalitate simplă de a ieși în evidență și de a demonstra faptul că ceilalți se pot baza pe tine este prin abilitatea de a face cercetare. Nu toată lumea are talent pentru research, dar faptul că lucrurile se schimbă mai repede ca niciodată la nivel societar poate fi văzut ca un avantaj suprem.
Oamenii cu putere de decizie au foarte multe responabilități și atenția le e divizată în foarte multe părți pe parcursul unei zile de lucru. Este valabil în mediul de business și presupun că este la fel în orice alt domeniu.
Așadar, capacitatea de a face research și de a sintetiza informațiile într-o manieră plăcută este absolut formidabilă. De ce? Oferă un plus de valoare prin comprimarea datelor într-o formă ușor „digerabilă” și nu este nevoie de o expertiză complexă pentru a face asta.
Cu alte cuvinte, sfatul meu este să găsești ce tipuri de subiecte sunt căutate în domeniul tău și ce cunoștințe sau date sunt necesare pentru a rămâne în pas cu schimbările accelerate generate de tehnologie.
Apoi poți construi o arie de expertiză aici. Citește cărți și articole pe subiectele respective. Urmărește video-uri de la oameni care sunt recunoscuți în domeniul respectiv și află tot ce e nou.
Scopul este să devii o resursă recunoscută pentru rezolvarea de probleme. Astfel nu doar capeți credibilitate, dar ajungi să îți cunoști mai bine industria și să începi să vezi imaginea de ansamblu mai ușor.
3. Identifică o contribuție specifică pe care o poți avea
Partea asta ține de introspecție și conștientizare de sine. Ia-ți timp pentru a vedea care sunt atuurile tale (chiar dacă ești la început de drum într-un anumit domeniu) și caută moduri prin care poți adăuga valoare.
Unde ești cel mai bun? Ce talente native ai? Pentru ce ai primit multă apreciere în trecut? Explorează-ți individualitatea. Cum poți fi o resursă cât mai bună?
Ia în considerare istoricul cultural, familial, profesional sau geografic pe care îl ai. Poate fundalul tău îți oferă indicii prin care te poți face remarcat.
Spre exemplu, cea mai mare problemă cu care se confruntă seniorii din multe sectoare de activitate este înțelegerea generațiilor noi. Schimbările din tehnologie sunt atât de puternice, obiceiurile de consum se metamorfozează constant, iar comportamentele și modul de gândire se transformă perpetuu.
Ca tânăr la început de drum, te-ai putea face remarcat prin sugestii de adaptare a serviciilor sau produselor pentru noile generații. Desigur, nu ai vrea să devii recunoscut doar pentru această abilitate, ci ți-ai dori doar să fie o modalitate eficace de a obține credibilitate și de a-ți pune amprenta ca începător.
4. Comunică, gestionează volumul de muncă și respectă termenele limită
Trebuie să respecți termenele limită, nu-i altă cale.
Ele sunt ca un fel de „examen” în orice domeniu. Nu contează ce spui, contează ce „livrezi”. Orice altceva este o scuză, așa că cel mai bine este să discuți toate detaliile la începutul unui proiect. Atunci e momentul în care trebuie să depui un efort suplimentar pentru a calcula exact cât poți duce. Iar dacă este prea mult, ține de tine să decizi dacă merită sau nu.
Din experiență însă, îți spun că uneori va trebui să faci compromisuri. Dacă îți dorești să crești, să evoluezi și să te ridici pe scara carierei, opțiunea de a alege confortul nu prea există în perioada asta.
Așadar, mare grijă cu proiectele în care te implici. Deși la început nu-i indicat să spui „nu”, calculează cu atenție volumul de muncă și du la final tot ce începi. Comunică din când în când cu responsabilul de proiect și oferă actualizări cu privire la progres. Pune-te în locul cuiva care trebuie să gestioneze mai mulți oameni.
Nu ți-ai dori să știi care e progresul?
5. Construiește o rețea de relații strânse
Oamenii sunt cheia în absolut orice, nu doar în viața profesională. Cred cu tărie în rezultatele cercetărilor din Harvard Study of Adult Development, un studiu despre fericirea umană care a început în anii ’30 și a urmărit o generație de oameni, observând acum (în 2021), urmașii participanților inițiali. Esența? Nutrirea relațiilor umane este elementul cel mai important pentru fericirea umană. Interesant este că factorul social se aplică în orice alte domeniu.
Inclusiv în carieră.
Cea mai bună modalitate de a avansa pe treptele unui domeniu anume este să legi conexiuni strânse cu diverși oameni din jurul tău.
Invită colegii de la care poți învăța lucruri la o cafea. Identifică oamenii care sunt mai sus decât tine în ierarhia profesională, identifică oamenii pe care îi admiri și caută o modalitate prin care să te „conectezi” cu ei. Poate că îi poți invita să luați prânzul împreună, ori poate îi poți prinde într-o pauză. Poate că le poți spune că vrei să înveți mai multe și ai nevoie de ghidare. Arată-ți disponibilitatea și dorința de a învăța. Dar reține că uneori trebuie să îți dovedești credibilitatea și angajamentul înainte de a primi un accept.
Cheia este să cauți să cunoști cât mai mulți oameni posibil, la un nivel atât colegial, cât și personal. Contactele și conexiunile acestea pot deveni mentori, prieteni și susținători pentru tine și munca ta, în cadrul organizației sau mai departe, în viitorul carierei tale. Cheia este să-ți demonstrezi motivația, angajamentul și expertiza relevantă, dar și să găsești moduri prin care îi poți ajuta în munca și eforturile lor.
Nu uita că organizațiile sunt formate din oameni.
Cariera este un element abstract presărat la fiecare pas cu factorul uman.
Concluzia
Nu ai cum să ai experiență de la început, aceasta fiind dilema centrală a oricărui start în carieră. Și nici expertiza nu se construiește singură, tocmai din acest motiv ai nevoie să te miști, să te faci remarcat, să te implici în diverse moduri și să profiți de oportunități.
Doar că uneori ele nu apar decât în momentul în care stai și muncești suficient de mult timp pe un traseu. Experiența o capeți prin efort brut, chiar dacă e inconfortabil la început. Nu-i altă cale. Nu există scurtături.
Apoi trebuie să cunoști oameni, să fii dinamic și să înveți constant.
Pentru că nu există manual de instrucțiuni.