fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Același cuvânt, înțelesuri diferite

A

Dacă te-ai întoarce în timp la începutul anilor ’90 și ai pronunța cuvinte precum „selfie”, „facebook”, „hashtag”, „tweet”, „paywall”, „kindle”, „vlog”, „podcast” sau „brexit”, nimeni nu ar înțelege despre ce vorbești. Secolul 21 a venit cu o tonă de inovații care au schimbat fundamental societatea, iar o întoarcere în timp cu doar 30 de ani în urmă ne arată forța și impactul acelei schimbări.

Însă dacă mergem mai în spate, acum 100 de ani sau acum 500 de ani, nu doar cuvintele pe care oamenii din societățile respective le-ar pronunța ar fi diferite, ci și înțelesul lor. Totul ar fi diferit, învelit în mizerie, frig și întuneric.

Dar hai să facem un pas înapoi și să ne uităm la altceva.

Realitatea în care trăim există pentru că noi așa o percepem prin simțuri. Însă modul în care simțim e diferit de la om la om. Modul în care suntem crescuți, semnificațiile pe care le învățăm despre toate conceptele inventate de umanitate — de la valori, idei, convingeri și până la bani — sunt interpretate diferit de fiecare dintre noi.

Fiecare om este un cumul de factori care i-au modelat personalitatea, mentalitatea, gândirea, comportamentele, valorile și abilitățile. Odată ce înțelegi asta la un nivel profund și îl integrezi în tot ceea ce faci ajungi să vezi conflictele într-un total alt mod.

Ai o schimbare de paradigmă.

Lumina și percepția realității

Dacă mai facem un pas în spate, într-o altă poziție meta, observăm că ceea ce noi definim ca fiind realitate este, în cea mai mare parte a timpului, doar ceea ce vedem cu ochii. Însă ceea ce vedem noi pe retină este doar lumina.

Undele de lumină sunt alcătuite din șapte culori ale spectrului vizibil. Când lumina se refractă (printr-o prismă), spectrul devine vizibil (curcubeul). Mai departe, fiecare dintre culori are o lungime de undă diferită care se măsoară în nanometri.

Însă lumea este doar o mică parte a ceea ce ne înconjoară — spectrul electromagnetic se extinde mult în afara a ceea ce vedem noi (lumina), incluzând lungimi de undă precum undele infraroșii, razele X, razele gamma, razele UV sau undele radio.

Despre semnificație

În cuvintele lui Ray Kurzweil, creierul uman percepe realitatea înconjurătoare observând pattern-uri, iar acestea sunt apoi sortate în primul rând ierarhic. Fiecare om înțelege realitatea în mod diferit în timpul procesului de creștere și învățare, din copilărie și până la stadiul de adult.

Putem merge pe ideea asta și mai departe. Dacă oamenii sunt diferiți în cadrul aceluiași stat și în aceeași cultură, discrepanțele sunt și mai adânci atunci când vorbim de culturi diferite.

Spre exemplu, dacă eu spun cuvântul „calitate”, tu ce crezi că înseamnă?

În România, atunci când spunem că un produs este „de calitate” vom asocia termenul cu o atenție ridicată în procesul de fabricare, complexitate, stabilitate sau durabilitate.

Dacă mergi în Coreea de Sud, aproape toți îți vor spune că „de calitate” se referă la „nou-nouț”. La coreeni noutatea e importantă. Acolo nu contează primordial durabilitatea, contează ca un produs să fie nou.

În Japonia, dacă întrebi pe oricine ce înseamnă calitatea, vor spune că „este perfect, fără defecte”. Cultura japoneză pune preț pe importanța efortului de a obține perfecțiunea.

În China, majoritatea oamenilor pe care îi vei întreba vor spune că un produs de calitate „le oferă status”. Le oferă Guanxi — un fel de sinonim pentru network-ul personal (cine are Guanxi e foarte bine conectat). Cu alte cuvinte, în China nu contează durabilitatea, ci potențialul unui produs de a-ți crește statusul social.

Totul e percepție

Unde vreau să ajung cu toate astea? Fie că vrei să te folosești de noțiunea asta în business sau în viața personală, abilitatea de a înțelege la nivel fundamental faptul că totul e subiectiv, simplul rezultat al modului în care creierul interpretează informația din exterior, cântărește enorm atunci când trebuie să iei decizii.

Dacă ai un business și vrei să te extinzi la nivel internațional e obligatoriu să angajezi experți care să înțeleagă piețele pe care vrei să pătrunzi. Oamenii sunt diferiți inclusiv la nivel de regiuni, însă la nivel de state și culturi există discrepanțe ca de la cer la pământ.

Oamenii sunt cheia în absolut orice. Dacă vrei să ai relații mai bune e esențial să ai o „inteligență emoțională” ridicată și asta înseamnă să te cunoști mai bine. Să observi lucruri. Înțelegerea acestui fundament — faptul că realitatea nu e bătută în cuie, fiind doar percepția simțurilor — îți va oferi foarte multe răspunsuri în viață.

Uite un exemplu bun pentru această „percepție” pe care o tot menționez. Imaginează-ți că mintea are un „dicționar” prin care oferă explicații pentru tot ceea ce vede în realitatea înconjurătoare. Premisa este că fiecare creier uman de pe planetă funcționează cu un dicționar mai mult sau mai puțin diferit de oricare altul.

Definițiile și semnificațiile nu sunt aproape niciodată identice.

Atunci când reacționezi într-un anumit fel, întreabă-te „de ce”

Fă un pas în spate și întreabă-te mereu de unde ai automatismele pe care le ai, convingerile pe care le ai, valorile pe care le ai și reacțiile pe care le ai.

Întreabă-te mereu care e semnificația a ceea ce vezi, simți, auzi, guști sau miroși.

Întreabă-te de ce o anumită definiție din „dicționarul” tău e așa cum e.

Poți modifica ceea ce nu te ajută?

Tu ești tu pentru că aparții unei țări și unei culturi. Adevărul tău e al tău și este sănătos să înțelegi faptul că adevărul altora e adevărul lor. Da, uneori avem aceleași adevăruri. Da, uneori adevărurile se schimbă.

Însă trăim într-o lume din ce în ce mai conectată, o lume globalizată în care vom fi expuși enorm și constant unor adevăruri diferite de ale noastre.

În loc să le discredităm, am putea să facem un pas în spate, apoi încă unul, până când vom vedea imaginea de ansamblu.

Totul e percepție.

Același cuvânt, înțelesuri diferite.



3 comentarii

idei, principii, strategii, gânduri