fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Calitate vs. Cantitate în lumea obiectivelor

C

Sunt un mare fan al calității. Îmi plac dispozitivele electronice construite atent, serviciile de calitate, experiențele plătite care sunt splendide și orice alt obiect creat cu utilizatorul în minte, rafinat până la ultimul detaliu. Calitatea e decizia evidentă în cele mai multe cazuri, fiind o alegere clară atunci când există buget. Însă există o situație anume în care putem privi din unghiul opus, al cantității, pentru progres mai rapid și certitudine.

Nu mă refer la obiecte, ci la alegerile pe care le facem și modul în care gândim. Premisa „calitatea bate cantitatea” e interesantă atunci când vorbim de ceea ce putem cumpăra instant, produse sau servicii, dar nu și când discutăm despre a crea, produce, construi (orice) sau dobândi abilități.

A rămâne blocat la propoziția „calitatea e cheia” înseamnă să fii perfecționist, să procrastinezi și să ajungi să nu îți maximizezi potențialul. Înseamnă chiar să stagnezi pe termen nedefinit.

La început, doar cantitatea contează

Eu sunt un tip perfecționist. Uitându-mă în spate, caracteristica asta mi-a fost de un extraordinar folos de-a lungul anilor, nu încape îndoială. Însă dacă aș fi învățat cum să o „dresez” și cum să îi înțeleg mai devreme partea întunecată, aș fi obținut mai multe rezultate pe termen lung, mai rapid și mai eficient.

Uite la ce mă refer.

  • Dacă obiectivul tău e să devii un om de afaceri de succes, începi prin a crea afaceri, indiferent dacă dai greș de 10 ori pe parcurs. Cantitatea (numărul de eșecuri și experiențe pe care le ai) te ajută să rafinezi cantitatea. Vezi cartea The Everything Store, de Brad Stone. Obsesia lui Jeff Bezos pentru îmbunătățire e de studiat.
  • Dacă obiectivul tău e să ai o carieră fenomenală în lumea muzicală, începi prin a crea 100 de melodii. Cheia e să te arunci în acțiune și să produci, să creezi, doar așa ajungi să înțelegi finețea și elementele de detaliu. În ideea asta, recomand cu tărie cartea Outliers, scrisă de Malcolm Gladwell.
  • Dacă obiectivul tău e să devii autor de carte, te apuci și scrii milioane de cuvinte. La propriu. Doar prin efort brut, indiferent care e calitatea, ajungi să îți perfecționezi abilitatea de a scrie și edita (cea mai esențială parte în actul de a scrie). Stephen King explică foarte bine conceptul în cartea On Writing.
  • Dacă obiectivul tău e să creezi produse de panificație de renume internațional, nu va fi jackpot din prima. Ai nevoie să creezi prototipuri de rețete și să scoți iterații noi constant. Ai nevoie de mult timp. Ai nevoie de cantitate pentru a observa detaliile care pot fi îmbunătățite.
  • Dacă obiectivul tău e să câștigi un turneu de Mare Șlem, te apuci și joci tenis până îți vine rău. La propriu. Open, autobiografia lui Andre Agassi e revelatoare din punctul acesta de vedere.
  • Dacă obiectivul tău e să devii celebru pe YouTube, te apuci și creezi conținut video. Tone de conținut video. Studiezi ce anume declanșează emoție în oameni, rafinezi procesul video după video. Secundă după secundă. Minut după minut.

Dacă vrei să devii orice, începi cu orice și construiești abilități și cunoștințe pe parcurs. Dacă vrei să construiești orice, începi cu orice și rafinezi procesul în timp. Cu atenție și dedicare.

Ai prins ideea.

Cantitatea produce calitate

Dacă intenția e progresul, iar procesul e observat cu mare atenție la detalii, cantitatea funcționează ca un veritabil motor spre calitate, indiferent de obiectiv. Brusc, conceptul de calitate se transformă într-un concept predictibil, palpabil. Cât timp rămâi pe un anumit drum și îmbunătățești procesul, rafinând constant efortul și strategia, calitatea devine doar o problemă de timp.

Cantitatea e privită mereu dintr-un unghi nesănătos, ca și când calitatea ar fi singurul obiectiv absolut și s-ar putea obține bătând din palme. În realitate, cantitatea trebuie să existe ca obiectiv intermediar.

Concluzia e simplă. Finalul ideal din mintea noastră e mereu imposibil de atins din prima încercare, iar cea mai predictibilă acțiune pe care o putem întreprinde e să începem cu cantitatea.

Cheia e să punem „motorul” în mișcare, drumul fiind lung până la calitate.



4 comentarii

idei, principii, strategii, gânduri