fbpx
idei, principii, strategii, gânduri

Cum să-ți formulezi cât mai specific obiectivele

C

Dacă vrei să „câștigi mai mult”, să „îți cumperi o mașină nouă”, să „te muți”, să „fii mai organizat” și „să faci sport”, vei reuși foarte greu — pentru că mintea ta nu va putea traduce informația în ceva palpabil și care să instige la acțiune. Toate obiectivele generale și vag formulate au șanse mici să fie atinse pentru că nu oferă direcție, motivație și importanță clară.

Dacă ținta nu e bine definită și nu știi încotro te deplasezi, riști să intri pe „drumuri secundare” care te vor face să uiți de obiectivul final. Riști să nu atingi ceea ce ți-ai propus tocmai pentru că nu ai acordat suficient timp planificării și observării detaliilor de care ai nevoie.

Varianta descriptivă

Cea mai simplă variantă de a-ți fixa un obiectiv într-un mod mai atent e să te așezi confortabil, preferabil într-un loc în care ești singură și apoi să îți imaginezi viitorul. Scrie pe foaie care e scopul tău și apoi mergi acolo, la final.

Imaginează-ți că trăiești obiectivul acela în mintea ta. Notează toate etapele pe care le-ai parcurs până acolo, scrie cum te simți, scrie ce vezi în jurul tău până la cel mai mic detaliu. Notează tot ceea ce poți observa despre obiectivul pe care l-ai atins. Dacă e un obiect, scrie care sunt specificațiile, descrie forma și notează culoarea. Dacă e o altă treaptă în carieră, notează-ți toate responsabilitățile pe care știi că le ai, obstacolele pe care le-ai depășit sau gestionat până să ajungi acolo.

Scrie pe o foaie de hârtie tot drumul pe care l-ai parcurs de la obiectiv până în momentul prezent. Apoi observă cu atenție, pe „harta” pe care ai creat-o, care e următorul pas.

Acum începe, pune mașinăria în mișcare, pentru că ți-ai definit obiectivul în cele mai mici detalii și ești mult mai confortabil să începi imediat.

Varianta tehnică

Îmi place să folosesc o tehnică extrem de populară aici, pentru că e super eficientă. SMART e probabil cel mai faimos acronim când vine vorba de formulat obiective, constând din următoarele elemente: 

  • S – specific
  • M – măsurabil
  • A – abordabil
  • R – relevant
  • T – încadrat în timp

Uite o descriere pe larg a fiecărui punct și un exemplu scurt.

1. Specific

Orice obiectiv ar trebui să fie clar și specific, altfel nu îți vei putea concentra eforturile și nu vei simți cu adevărat motivația pentru a-l atinge. Atunci când îți stabilești o țintă, caută să răspunzi la următoarele întrebări:

  • Ce vreau să obțin?
  • De ce e important acest obiectiv?
  • Cine e implicat?
  • Unde e localizat?
  • Ce resurse îmi sunt necesare?
  • Ce limite sunt implicate?

Să presupunem că vrei să devii șeful departamentului în care lucrezi acum. Un obiectiv specific ar suna cam așa: „Vreau să acumulez toate cunoștințele și abilitățile necesare ca să devin șeful departamentului de marketing în cadrul organizației, pentru a accede în carieră și pentru a conduce o echipă de succes”.

2. Măsurabil

E esențial să ai obiective măsurabile pentru a-ți putea urmări progresul și pentru a rămâne motivat. Măsurarea progresului te ajută să rămâi concentrat, să îți atingi deadline-uri și să simți entuziasmul generat de faptul că te apropii din ce în ce mai mult de obiectiv.

Răspunde-ți la următoarele întrebări:

  • Cât? Câte?
  • Cum măsor?

Ca să devii șeful departamentului trebuie să măsori progresul până acolo. Îl poți măsura prin numărul de proiecte dificile în care te implici, prin numărul de mentori pe care îi ai, prin numărul de cursuri pe care le faci, prin numărul de cărți citite și prin experiența pe care o acumulezi într-un anumit număr de ani.

3. Abordabil, dar nerezonabil

Obiectivul tău ar trebui să fie realist, dar nerezonabil. Nu îmi place cum sună cuvântul „abordabil” în acronimul SMART, dar sunt un mare „evanghelist” al setării de ținte și standarde nerezonabile și vreau să insist pe asta.

Să ajungi pe Marte în 6 luni probabil că nu e un obiectiv abordabil. Nici să devii milionar în dolari în următorul an dacă ești la început în afaceri. Obiectivul poate fi nesimțit de mare, însă trebuie să fie fezabil, chiar dacă trebuie să muncești ca un nebun.

Îți poți răspunde la întrebările următoare:

  • Cum pot atinge acest obiectiv?
  • Cât de realist e?

Raportat la experiența și abilitățile pe care le ai acum, cât de fezabil e acest obiectiv de a deveni șef de departament? Spre exemplu, ai suficient timp și bani să urmezi pregătirea necesară (fie că vorbim de diplome acreditate de stat sau de diplome de la universități private)? Cât de aproape sunt resursele de tine? Îți permiți?

4. Relevant

Acesta e pasul tehnic prin care te asiguri că obiectivul setat contează pentru tine și se aliniază cu alte scopuri relevante. Cu toții avem nevoie de ajutor și asistență în „călătoriile” noastre personale, dar e esențial să păstrăm controlul și echilibrul. Asigură-te că planurile tale sunt pe aceeași lungime de undă cu celelalte aspecte din viața ta, rafinând „de ce-ul” din spate.

Caută să îți răspunzi la următoarele întrebări:

  • De ce este o prioritate?
  • E momentul potrivit?
  • Cât de necesar e?
  • Sunt persoana potrivită?

Poate că vrei să obții abilitățile și calificările necesare pentru a deveni șef de departament, dar e momentul potrivit să începi pregătirea? Ești sigur că ești cel mai potrivit om pentru acest rol? Ai luat în considerare obiectivele altor persoane apropiate din viața ta? Spre exemplu, dacă vrei să pornești o familie, timpul dedicat obiectivelor poate interfera.

5. Încadrat în timp

Un obiectiv ar trebui să aibă o dată țintă, astfel încât să ai un deadline pentru care să depui efort. Esența aici e să nu permiți sarcinilor cotidiene să aibă prioritate în fața planurilor pe termen lung.

Pentru un obiectiv încadrat în timp trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:

  • Când?
  • Ce pot în următoarele 30 de zile?
  • Ce pot face în următoarele 6 luni?
  • Ce pot face astăzi?

Nu e ușor să înveți noi abilități. Cât timp și câtă experiență trebuie să acumulezi sub centură pentru a intra în noul rol? E esențial să îți setezi un deadline realist, altfel riști să te demotivezi dacă ratezi pași intermediari.

Concluzia

Personal, un mix al celor două variante e ideal pentru claritate amplificată. În funcție de cadrul în care mă aflu voi alege fie varianta descriptivă, fie varianta tehnică. Varianta descriptivă e ideală pentru formarea unei viziuni generale, a „sistemului” și a imaginii de ansamblu, pentru ca apoi să vin cu pașii tehnici de implementare.

În final, e irelevant ce metodă preferi, dar e relevant să alegi și să începi.



4 comentarii

idei, principii, strategii, gânduri